۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۰

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور:

صنایع دستی نیازمند افزایش کیفیت، نوآوری و تقویت بازرگانی است

صنایع دستی نیازمند افزایش کیفیت، نوآوری و تقویت بازرگانی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی گفت: توجه ما بر افزایش کیفیت صنایع دستی خلاقیت و نوآوری در این زمینه و گسترش صادرات و بالا بردن میزان فروش است.

به گزارش خبرگزاری مهر مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حال برگزاری است یکی از راه‌های خروج از رکود اقتصادی را توجه به اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: ما با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و دبیر و دوراندیشی می توانیم به سمتی حرکت کنیم که تورم را کاهش دهیم سرمایه گذاری افزایش یابد و شرایط بهتری برای نسل جدید کشور فراهم شود. این عزم و اراده در بین همه مسئولان کشور در سطوح مختلف وجود دارد. در بخش صنایع دستی نیز اتفاقات خوبی افتاده گرچه هنوز به این قانع و راضی نیستیم و فکر می کنیم که باید از ظرفیت های خود بیشتر استفاده و راه را برای بخش خصوصی باز کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به رشد ۴۰ درصدی صادرات صنایع دستی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ اشاره و بیان کرد: گرچه ما با رشد صادرات در زمینه صنایع دستی روبرو بوده‌ایم اما هنوز هم از ظرفیت‌های موجود در این بخش چندان که باید و شاید استفاده نکرده ایم. ما باید زیرساخت‌ها را فراهم آوریم. بازارچه های محلی، استانی و ملی داشته باشیم، تعداد نمایشگاه ها را افزایش دهیم و بخش خصوصی را بیش از گذشته وارد میدان کنیم.

سلطانی‌فر با اشاره به راه اندازی دو هزار کارگاه جدید در دو سال گذشته گفت: طی دو سال گذشته توانسته‌ایم با سیستم بانکی و با وزارتخانه های مختلف همکاری داشته باشیم و با فراهم آوردن تسهیلاتی دو هزار کارگاه جدید ایجاد کنیم اما هنوز هم در مناطق روستایی و محروم ما ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که نباید بی تفاوت از کنار آن بگذریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین بیان کرد: افزایش کیفیت تولید صنایع دستی از جمله مواردی است که امسال به آن می پردازیم. وقتی ما ادعا می‌کنیم که یکی از قدرت های دنیا در تولید صنایع دستی هستیم پس باید به کیفیت این کالاها نیز توجه کنیم. همچنین تقویت بخش بازرگانی و تمرکز بر فروش و صادرات صنایع دستی و راه اندازی فروشگاه های سیار، مجازی، بازارچه های سنتی و حراج صنایع دستی از دیگر مواردی است که در سال جدید به آن توجه می کنیم.

به گفته سلطانی فر نوآوری یکی دیگر از مواردی است که سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ارزیابی کار هنرمندان به آن توجه می کند. هنرمندانی مورد حمایت سازمان قرار می گیرند که کارهایشان آن خلاقه باشد.

صنایع دستی نیازمند یک رشد متداوم است

حسن طاعی معاون اشتغال وزارت کار رفاه و امور اجتماعی نیز هنرمندان را کارآفرین دانست و گفت: کارآفرینی رمز خلاقیت و تولید است. وقتی هنرمندی اعتماد به نفس داشته باشد و با ابهام، استقلال، خودجوشی و منحصر به فرد بودن به ماهیت هر هنرمند را تشکیل می دهد یکی شود به کارهای خلاقه دست می زند.

به گفته او صنایع دستی کشور نیازمند شناخت بازار و سلیقه مخاطب است و آنچه در این زمینه اهمیت دارد موضوع تجاری سازی و برندسازی است. هنرمندان صنایع دستی در دنیای امروز نمی توانند به طور انفرادی فعالیت کنند و باید در چارچوب شبکه ها به تولید و خلاقیت بپردازند.

طاعی تداوم رشد را یکی دیگر از ضروریات حوزه صنایع دستی دانست و گفت: رشد زیگزاگی نمی تواند حامی فعالیت های خلاقانه باشد. هنرمندان ما به یک رشد دائمی و متداوم نیاز دارند که لازمه آن نوآوری و خلاقیت است.

معاون اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی با اشاره به اهمیت نهادهای ملی گفت: صنایع دستی ما جزو نهادهای ملی است که باید به آن توجه شود چراکه نشان دهنده تعامل میان مردم و وسیله‌ای برای بهبود زیست آنهاست.

تبادل اطلاعات بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه از جمله اهداف ماست

رئیس منطقه‌ای غرب آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی هم در این مراسم گفت: تبادل اطلاعات بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه از جمله اهداف ماست.

غدا هیجاوی به پنجاهمین سالگرد شورای جهانی شکل گیری این شورا اشاره و بیان کرد: wcc اکتبر ۲۰۱۴ پنجاهمین سالگرد خود را جشن گرفت. این شورا فعالیت‌های مرتبط با صنایع دستی را در ۵ قاره دنبال می‌کند و مسئولان تمام مناطق ار یک الگوی واحد پیروی می کنند. ایران نیز در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ مسئول بخش منطقه‌ای جنوب غرب آسیا بوده است.

رئیس شورای منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه به پروژه‌های این شورا در زمینه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: جایزه سالانه صنایع دستی که به بهترین‌ها اعطا می‌شود یکی از پروژه‌های ما در شورای غرب آسیاست. آخرین جلسه هیات داوران در سال ۲۰۱۴ برگزار شد. ۱۱۴ محصول از غرب آسیا انتخاب شدند که ۳ نمونه از ایران، ۲ نمونه از عمان، یک نمونه از کویت و یک نمونه از فلسطین در شمار این محصولات این برگزیده بودند. دوره بعدی هیات داوران در کویت برگزار می شود تا از صنایع دستی برتر تجلیل کند.

همچنین اعطای جایزه سالانه به شهر صنایع دستی نیز یکی دیگر از پروژه های ماست. در سال ۲۰۱۴، ۳ شهر و در ۲۰۱۵، ۴ شهر به عنوان شهرهای برگزیده نامزد شدند.

 در سال ۲۰۱۶ نیز شهرهایی از چین، هند، شیلی و ایران اعلام آمادگی کرده اند.

به گفته هیجاوی، آموزش صنایع دستی نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که شورای جهانی صنایع دستی دنبال می کند. نشر مقالات در زمینه صنایع دستی نیز یکی دیگر از مواردی است که شورای منطقه ای غرب آسیا به آن می پردازد، اما تعامل بین کشورهای مختلف منطقه، تبادل اطلاعات میان فعالان صنایع دستی، برگزاری نمایشگاهها و کارگاههای آموزشی، ارتقای مهارت های بخش فروش و طراحی فرآورده های نوین از جمله مواردی است که در شورای منطقه ای آسیا و اقیانوسیه به آن پرداخته می شود.

کد خبر 2774558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha